Borbeno
vozilo pješaštva M-80

Ovo
vozilo je prvi put javnosti prikazano na mimohodu 1975. god. i
proizvodile su se tri varijante: M-80, M-80A sa jačim motorom
i M-80A1 sa novom kupolom. Novi transporter je u oklopnim postrojbama
obično kombiniran sa tenkom M-84. BVP M-80 je korišten
u svim sukobima na prostoru bivše SFRJ. Generalno pokazali su
se dobro ali objektivni nedostaci došli su do izražaja: Zastarjeli
top od 20 mm, malog kalibra i sa malim efektom na cilju, te malog
dometa; zbog nepostojanja SUV-a moralo
se djelovati iz kratkih zastanaka, što je povećavalo mogućnost
da i sam transporter bude pogođen; zastarjeli PO raketni
sustav prve generacije, koji je zahtijevao posebno uvježbanog
operatera; male mogućnosti maskiranja.
I pored nekih sličnosti
sa ruskim vozilima ove vrste, BVP M-80 je prilično originalne
konstrukcije. Osnovno naoružanje je top M55 kalibra 20 mm, koji
se još koristi na mnogim drugim oružjima. Uspješno djelovanje
ovog topa je do 1.500 m, a za ciljeve u zraku do 1.000
m, probojnost projektila je 20
mm čelika. Polje djelovanja je po vertikali -5 +65 stupnjeva
i 360 po horizontali, a brzina paljbe 650-730 metaka u minuti.
Topom se može djelovati rafalno ili jedinačno.
Borbeni komplet čine dva redenika sa po 200 metaka koji mogu biti
sa: trenutno-zapaljivom, trenutno-zapaljivom obilježavajućom
i pancirno-zapaljivom granatom. Top se na cilj navodi ručno ili
uz pomoć elektromotora.
Sekundarno oružje je
spregnuta strojnica M-86 od 7,62 mm, desno od topa M-55. Efikasno
djelovanje ove strojnice je do 600 m. Strojnica se popunjava iz
streljivne kutije u kojoj je redenik od 500 metaka, a u borbenom
kompletu su još tri ovakve kutije.
Protuoklopnu komponentu
ovog vozila čini dvošinski lanser PO raketa 9M14M Maljutka.
Ove rakete namijenjene su za uništavanje oklopnih ciljeva na daljinama
500-3.500 m i vode se ručno od strane ciljača. Probojnost
kumulativne glave ove rakete je 400 mm. Borbeni komplet čine 4
rakete. Međutim riječ je o zastarjeloj raketi sa brojnim
nedostacima: osjetljiva je na ometanje, ima veliku netučenu
zonu ispred vozila od 500m, brzina rakete je jedva oko 80 m/s
pa je do krajnjeg dometa potrebno 38 sec., što ostavlja dosta
vremena za protudjelovanje, a pri vođenju transporter mora
biti nepokretan, bojeva glava nije tandem-kumulativna.
Vatrenu moć BVP-a
čini i ukrcajno odjeljenje pješaštva od sedam vojnika koji
mogu djelovati iz vozila bočno kroz puškarnice ili nakon
iskrcavanja. Odjeljenje je opremljeno sa šest pušaka M-70AB2,
jednom puškostrojnicom M-72 i ručnim raketnim bacačima
M-80 Zolja. Vozilo je opremljeno uređajem za sakupljanje
čahura i izbacivanje barutnih plinova kada se djeluje iz
unutrašnjosti.
Posada je tročlana,
naprijed lijevo je vozač,
iza zapovjednika, a u središnjem dijelu sa kupolom nalazi
se ciljač. Iza je prostor za mehanizirano odjeljenje. Ciljač
ima na raspolaganju dnevnu ciljničku spravu DNS-1 i noćnu
ciljničku spravu PNS-1, koja radi na principu pojačavanja
slabih prirodnih izvora svjetlosti (mjesec, zvijezde). U slučaju
tamne noći može se koristiti IC far zapovjednika za "osvjetljavanje"
ciljeva, mada je ovo aktivna mjera i demaskira vozilo.
Zapovjednik na raspolaganju za dnevna motrenja ima periskop TPKU2B, koji
još zapovjedniku služi za mjerenje daljine i korekturu paljbe.
Za motrenje noću koristi se IC periskop TKN-1, kojim se može
motriti do daljina od 250-400 m. Vozač za vožnju noću
koristi elektro-optički uređaj M-66A2.
U BVP M-80 ugrađen
je motor HS115-2, snage 191 kW pri 3.000 okr/min. Riječ je
o motoru V izvedbe sa osam cilindara i vodenim hlađenjem.
Motor je opremljen sa jednim turbokompresorom i koristi za pogon
dizel gorivo D-1 i D-2 ljeti, odnosno mješavinu dizela i petroleuma
zimi. Radna zapremina je 8.210 cm3. U dva spremnika smješteno
je 510 l goriva sto osigurava borbeni radijus od 500 km po putu
ili 350 km van puta, ili 21h na vodi.
Ugradnjom motora HS-115 snage 191 kW postignuta je specifična
snaga od 13,7 kW/t, što nije bilo dovoljno. Pored toga HS-115
bio je zastarjeli motor koji je ugrađivan i u transporter
M-60, zato se donosi odluka o kupovini licence za nov motor od
firme Mercedes. Novi motor oznake Daimler Benz OM-403
proizvodio je FAMOS. Radi se o desetocilindričnom,
četvorotaktnom motoru sa direktnim ubrizgavanjem. Motor odlikuje
velika elastičnost po obrtnom momentu. Maksimalna snaga je
235kW (320 ks), pri 2.500 okretaja, a uz pomoć efikasnog
uređaja za hlađenje motor pouzdano radi do +50 stupnjeva.
Nove serije vozila u koje je ugrađivan ovaj motor dobivaju
oznaku M80A. Ugradnjom motora OM- 403, specifična snaga vozila
je povećana na 16,6 kW uz povećanje i ostalih parametara
pokretljivosti. Za ubrzanje od 0 do 32 km/h je potrebno 7 sekundi,
sto se smatra odličnim rezultatom.
Transmisija BVP M-80
je u bloku i objedinjuje mjenjač stupnja prijenosa i uređaj
za upravljanje, ima pet stupnjeva prijenosa za naprijed i jedan
za nazad.
Hodni dio ima pet potpornih
kotača, a ovjes je nezavisan i predstavlja kombinaciju torzionih
vratila i hidrauličnih amortizera. Gusjenice širine 252 mm
su čelične sa gumenim umetcima.
Oklopno tijelo je od
zavarenih ploča pancirnog čelika, sa prednje strane
je debljine 14 mm, što daje zaštitu od kalibra 20 mm sa razdaljine
od 100 m. Bokovi su zaštićeni oklopom debljine 9 mm, što
pruža zaštitu od gelera i kalibra 7,62 mm na svim daljinama. Na
oklopnom tijelu je ugrađeno 8 puškarnica (po tri lijevo i
desno i dvije iza).
BVP M-80 savladava uspon
od 60 % (30 stupnjeva), bočni nagib do 55,5 % (25 stupnjeva),
rov širine do 2,4 m i okomite prepreke visine do 0,8 m. Maksimalna
brzina je 65 km, a po makadamskim putevima 35-40 km. Vozilo je
amfibija i može vodene prepreke savladavati plovljenjem. Najvažniji
preduvjeti su da je obala strma do 25 stupnjeva i da vodeni tok
nije brži od 1,5 m/s. Vozilo bez pripreme ulazi u vodu uz prethodno
podizanje valobrana. Brzina plovljenja je 7,5 km/h. Klirens vozila
je 400 mm.
Specijalni
uređaji i dodatna oprema:
BVP M-80 je opremljen
i sa uređajem za izbacivanje prodrle vode, kolektivnim sistemom
NHB zaštite, sistemom za gašenje požara koji se aktivira ručno
ili automatski, uređajem za zagrijavanje unutrašnjosti, spasilačkim
prslukom PS-82 za spašavanje u slučaju prisilnog napuštanja
vozila za vrijeme plovljenja. Za maskiranje koristi se termodimna
aparatura motora koja stvara dimnu zavjesu dužine 250-400 m u
trajanju od 2 do 4 min. Za održavanje veze ugrađen je radio
uređaj RUT-1A dometa 20 km na ravnom terenu kada vozilo nije
u pokretu i 15 km kada je u pokretu. Za kontakt posade unutar
vozila koristi se uređaj
UMr.
|
Tip / porijeklo |
M-80, M-80A / SFRJ |
Posada |
3 + 7 |
Borbena težina |
13.850 kg |
Dužina |
6,42 m |
Širina |
2,9 m |
Visina |
2,2 m |
Motor |
HS-115; OM-403 (A) |
Snaga motora |
191 kW pri 3.000 obr/min; 235 kW pri 2.500 okr/min |
Maks. brzina po putu |
60km/h; 65km/h |
Maks. brzina plovljenja |
7.5 km/h |
Zapremina spremnika |
510 l |
Borbeni radijus |
350-500 km/21 h na vodi |
Naoružanje |
top M-55 od 20mm, strojnica M-86 PKT od 7,62mm i PO rakete 9M14M |
Borbeni komplet |
400 granata 20 mm, 2000 metaka 7,62 mm i 4 rakete |
Oklop |
9-14 mm |
|